Nov 11, 2009

Cerita perempuan muda dan perempuan tua

Epilog:
Oh ia tak apa...aku sudah tak apa-apa. Mungkin kerana kita berada di era yang berbeza, boleh dijadikan alasan aku pula. Maka aku maaf dan abaikan sahaja kata-kata perempuan tua... (menyanyi sambil memberus pakaian kerja didalam bilik mandi)

Prolog:
Dua budak perempuan dan satu majikan(kepada perempuan tua) yang sedang menantikan jawapan dari perempuan tua, dan perempuan tua pula perlu mendapatkan persetujuan dari dua perempuan muda terlebih dahulu..

Katalog:
Kenapa kat dalam peti surat rumah aku sentiasa je penuh dengan katalog?orang lain takda la pulak...(takda kena mengena dengan cerita, kira macam spoiler je la...)

Tempat:
Dipejabat perempuan tua dan dikelilingi rakan-rakan perempuan tua yang sekian lama sudah memulakan sesi bual bicara mereka mengenai cerita dua budak perempuan dan permintaan majikan. (pejabat perempuan muda adalah jauh dari pejabat perempuan tua, maka perempuan muda tidak tahu isi kandungan bual bicara dari awal hingga akhir)

Cerita:
Dulu, yang sebenarnya semalam (oleh kerana perempuan tua hidup pada zaman dahulu daripada aku, maka ayat dulu digunakan), perempuan tua dengan secara tiba-tiba telah mengkelaskan aku sebagai mata duitan...(macam mata duitan yang ada kelas lah). Dan perempuan tua dengan bangganya berteriak dihadapan rakan-rakannya bahawasanya aku adalah mata duitan. Kemudian, perempuan tua dan rakan-rakannya ketawa terbahak-bahak...

Keliru aku sebentar, perlukah aku ikut mereka ketawa terbahak-bahak dan berkata-kata didalam hati "dia kan sudah tua,maafkan sahaja lah"

Motif:
Apakah yang mahu disampaikan oleh perempuan tua?sedangkan belum pernah perempuan muda kikis duit atau harta benda sesiapa, apatah lagi duit-duitan atau harta benda perempuan tua.

Baca:
Sila lihat prolog dengan teliti...dan ingat setiap baris ayat-ayatnya.

Situasi:
Rumah kongsi mahu disumbat dengan dua budak perempuan baru, harga yang tinggi akan dikenakan oleh perempuan tua. Maka alasan kukuh yang diberikan, perempuan muda adalah mata duitan,maka bayaran harus tinggi...

Soalan:
1. Motif?
2. Siapakah yang sebenarnya mahu membawa dua budak perempuan ke dalam rumah kongsi?
3. Kenapa perempuan muda yang harus dijadikan sebagai alas kepada kata-kata manis perempuan tua?(atau sememangnya perempuan muda memang manis?hmmm...)


p/s: Dua budak perempuan adalah anak saudara kepada majikan.

4 comments:

suray4 said...

beb, ape kes sebenarnye ni??
story skit

Watierman said...

Akak lagi menggong..lama2 beruban akak dengan kerenah perempuan tua tu!!!

luluchen said...

suraya: beb,ni bukan dah story ke?

k.watie: haha..ada kes perempuan tua jgk ke?

eiman@nurizan said...

rumah sewa nak tambah orang eh? itu yang ku paham ler.. kot lain tak tau ler pulak..