Jan 10, 2012

Air!

Kawasan sekitar rumah kongsi dah lima hari takda bekalan air...surat dari Syabas bagitau 'kekurangan air dari empangan untuk menampung kapasiti permintaan air yang tinggi' Syabas!nak kena gali telaga lah macam ni.

Memandangkan rumah kongsi tingkat satu, ada la jugak titisan air dari sinki dapur untuk digunakan...tangki awal-awal dah kering.

Nasib lah rumah kongsi ada tiga orang je,lima hari dah tak basuh baju..masing-masing nak kena jimat air,tak tahu sampai bila nak ada air nih..

Tapi...lima hari menahan seksa, pegi tandas dapat no.1 je...no.2 macamana??!ofis pun takda air,arrrgghh!takkan nak kena travel semata-mata no.2 kot?

Memandangkan sinki dapur masih mengeluarkan titisan air...habis segala baldi gayung dikeluarkan, sesi angkut mengangkut air dari dapur ke bilik mandi adalah seksaan mental & fizikal.

Teringat masa tadika...

Masuk sukan lari bawak air dalam cawan lepas tu tuang dalam botol mineral. Walaupun kecik-kecik dulu aku dalam kategori budak yang sangat aktif, tak pernah pulak kitorang main isi air dalam botol.

Benda yang paling hampir dengan sukan tu pun kitorang masukkan hasil tangkapan berudu dalam botol(masa tu kitorang percaya yang berudu tu ikan).

Maka, pada hari sukan tadika aku...takda setitis pun air yang aku tuang tu masuk dalam botol. Sudah tentu aku lah punca utama team aku kalah!tu belum kira nebes tangan gigil-gigil lagi..

Bila pengumuman peserta terbaik diumumkan. Tiba-tiba aku kena tolak/tarik dengan cikgu pegi kedepan...Aku tengok cikgu tu muncung-munung cakap 'NAMA AWAK KENA PANGGIL TU!'

Aku dengan tanpa rasa apa siap senyum lebar lagi ambik hadiah...Peserta terbaik tu!sape tak bangga kan.

Rupanya dah besar ni baru lah aku paham kontroversi 'peserta terbaik' aku tu...yang umumkan nama pemenang tu kawan ayah...Kroni!ikut sukahati dia je nak umumkan,hahaha. Patutlah cikgu-cikgu hari tu muncung-muncung je pandang aku...

Tapi disebabkan rasa bangga jadi peserta terbaik tu lah aku jadi semangat & gagah mengangkut air selama lima hari nih!semoga aku terus gagah...arrrrghhhh!air!!!!

No comments: